دوشنبه 30/ 7 / 1403
جستجو
Close this search box.

اسطوره‌ای به نام سنوار
استاد ابو ابراهیم یحیی السنوار مجاهد فلسطینی و خالق اثر شگفت‌انگیز عملیات هفت اکتبر (طوفان الاقصی)، بار دیگر با شهادت افسانه‌گونه خود به مرد خبری شماره یک جهان تبدیل شده است. وی در آخرین لحظات زندگی با پرتاب چوبی به سوی یک پهپاد، آغازین مبارزات فلسطینیان را که سنگ در برابر گلوله بود، بازنمایی کرد.

دشمنان وی با انتشار ویدئویی از زمان مرگ وی، در پی نمایش قدرت خود بودند اما نمی‌دانستند که خدا خواسته بود تا پرده آخر مبارزه وی را مستندسازی کنند و به جهانیان ثابت کنند که او تا آخرین رمق در لباس رزم و در میدان جنگید تا الگویی برای نسل بعد از خود گردد. عدو سبب خیر شود، گر خدا خواهد.

زندگی سنوار
خانواده یحیی سنوار پس از اخراج از عسقلان به اردوگاه خان یونس در غزه پناه بردند و یحیی در همان جا دیده به جهان گشود. وی محرومیت از آزادی را از همان کودکی تجربه کرد و این چنین شد که آزادی، تبدیل به آرمان و آرزوی ابدی وی گردید. ابو ابراهیم تحصیلات خود را در دانشگاه اسلامی غزه در مطالعات زبان عربی به پایان رساند؛ رشته‌ی که بعدها وی را در مطالعه و شناخت جهان عرب کمک کرد.

این مجاهد شهید از همان آوان نوجوانی سری پرشور داشت و سرنوشتش را با سرنوشت فلسطین گره زد. او جوانی مبارز بود که با پیران رزم دیده و بزرگ، شانه به شانه می‌ایستاد. شیخ احمد یاسین بنیانگذار حماس، وی را مسئول تأسیس سازمان امنیت داخلی حماس تعیین کرد. سنوار با درایت تمام، سازمان امنیتی المجد را تأسیس کرد و با آن که در آن زمان او تنها 25 سال داشت اما نبوغ نظامی و امنیتی خود را به پختگی کامل رساند.

این مبارز فلسطینی بیش از 23 سال عمر مبارزاتی خود را در زندان‌های مخوف رژیم صهیونیستی گذراند. سنوار در سال‌های طویل و سخت زندان، فرصت اندیشه‌های عمیق و طویل را به دست آورد، زبان عبری را فراگرفت، فراوان مطالعه کرد و نبوغ سیاسی‌ خود را شکوفا ساخت. وی در سال 2011 در جریان مبادله زندانیان، آزاد شد و پس از بازگشت به غزه، تبدیل به چهرۀ سیاسی بزرگ حماس گردید.

یحیی سنوار پس آزادی از زندان در مسیر غزه

ویژگی‌های شخصیتی سنوار
ویژگی‌های شخصیتی این مجاهد خستگی ناپذیر، منحصر به فرد تعریف شده است؛ ویژگی‌های شخصیتی مخصوص که یحیی را به سنوار تبدیل کردند. بیتون؛ پزشک ویدر سال‌های طولانی زندان و ایهودیاری پژوهشگر مؤسسه واشنگتن برای خاور نزدیک که چهار بار با سنوار در زندان مصاحبه اختصاصی داشت، هر دو درباره سنوار روایت واحدی دارند: یحیی مردی مقتدر، با نفوذ، دارای ‌توانایی‌های غیرعادی برای تحمل سختی، راز نگهدار و برخوردار از قابلیت بالای نفوذ در دل انسان بود.

یحیی سنوار با تسلط به زبان و فرهنگ عبری، شناخت دقیق از جامعه دشمنان خود پیدا کرد و به همین سبب در طراحی و اجرای جنگ‌های روانی و تبلیغاتی علیه رژیم صهیونیستی، توانایی‌های زیادی را از خود نشان داد و الگوهای ماندگار از مبارزات جنگ نرم و روانی از خود به جا گذاشت.

این فرمانده دلیر فلسطینی الگوی فکری منحصر به فردی داشت. وی معتقد بود که تنها راه آزادی فلسطین مبارزه مسلحانه است. رفتارشناسی وی نیز نشان می‌دهد که او به آنچه باور داشت عمل می‌کرد. بدینسان بود که او هیچ وقت دست از مبارزه و جنگ برنداشت. عملیات سیف القدس از طرح‌های شگفت‌آور نظامی وی است. اما اوج توانمندی سنوار را باید عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال گذشته دانست که در تاریخ ثبت گردید و صفحه جدیدی در جنگ‌های چریکی گشود.

شهادت سنوار
چگونگی مرگ یک قهرمان همیشه الهام‌بخش است. چگونگی شهادت این بزرگمرد در تلی از خرابه‌های شهر غزه، هرگز به معنای پایان او نیست، بلکه به معنای تکثیر او در تار و پود هر فلسطینی است که فردا از دل این دود و خاکستر بر می‌خیزد. بی‌تردید، وی از مرگ و زندگی قهرمانان قبل از خود الگو گرفته بود. با این نگاه، نه سنوار تنها قهرمانی است که فلسطین به خود دیده است و نه غزه شهری است که برای بار نخست خاکستر شده باشد. بدون شک، غزه دوباره قامت راست خواهد کرد و قهرمانان دیگری همچون سنوار را در آغوش خود خواهد پرورانید.

تصویری از آخرین لحظات زندگی یحیی سنوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *