یکشنبه 30/ 2 / 1403
جستجو
Close this search box.

بررسی تحولات افغانستان

حملات رژیم صهیونیستی بر مسلمانان غزه همچنان ادامه دارد و هر روز بر اثر بمباران عامدانه، غیرنظامیان فلسطینی هدف قرار می‌گیرند. محاصره زمینی و دریایی غزه توسط رژیم صهیونیستی سبب شده است که علاوه بر قحطی غذا، بیمارستان‌ها با کمبود دارو و سوخت مواجه شوند. طبق هشدار منابع درمانی غزه، با اتمام سوخت بیمارستان‌ها، احتمالا هزاران انسان نیازمند و بیمار جان خود را از دست خواهند داد. به گفته آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل حتی جنگ قوانین خاص خود را دارد اما رژیم صهیونیستی با بمباران بیمارستان المعمدانی که منجر به قتل عام 800 انسان شد، نشان داد که تابع هیچ قانونی نیست. طبق قوانین بین‌المللی، بیمارستان‌ها و نیروهای امدادگر در زمان جنگ باید مصون از حملات باشند و حمله به این اهداف جنایت جنگی تلقی می‌شود.

غرب شریک در جنایات غزه
صهیونیست‌ها اکنون با محاصره غزه کمر به کشتار آرام غیرنظامیان بسته‌اند. و در این بین نه تنها سکوت کشورهای غربی مدافع حقوق بشر را شاهد هستیم بلکه غرب با وقاحت تمام در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌ است. آمریکا، انگلیس و فرانسه در مخالفت با قطعنامه روسیه برای الزام رژیم صهیونیستی به توقف حملات به نوار غزه، به این قطعنامه پیشنهادی رأی منفی دادند؛ قطعنامه‌ای که هیچ ضمانت اجرایی ندارد. برخی از مقامات غربی مانند آلمان، آمریکا و انگلیس ضمن سفر به پایتخت رژیم صهیونیستی و اعلام حمایت از تلاویو، بر تامین سلاح و تجهیزات رژیم صهیونیستی تاکید کردند. اما با وجود این سیاست و رفتار دول غربی، تجمعات و تظاهرات‌های شکل گرفته در کشورهای غربی نشان از وجدان‌های بیدار و آزاد اندیش این ملت‌ها دارد.

سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل

عملکرد ضعیف حکومت‌های اسلامی در قبال مظلومیت غزه
در این وحشت و سیاهی حاکم بر غزه و با وجود جو غالب حمایت افکار عمومی جهان از مردم مظلوم غزه، متاسفانه شاهد ضعیف‌ترین عملکرد از سوی حاکمان کشورهای اسلامی بوده‌ایم. از بین 27 کشور اسلامی، اغلب آنها به محکومیت جنایت صهیونیست‌ها بسنده کردند و حتی در این بین برخی از دولت‌های اسلامی در بیانیه خود جانب احتیاط را رعایت کردند، از کاربرد واژه‌های تند اجتناب کردند و تنها پس از خروش ملت‌هایشان حاضر شدند لحن بیانیه خود را تغییر دهند. شاید اگر ترس از واکنش ملت‌ها نبود، به همان بیانیه سرد و بی‌محتوا اکتفا می‌کردند. در حالی که با موقعیت ژئوپلیتیکی اسرائیل و واقع شدن آن در میان کشورهای اسلامی، رژیم صهیونیستی به شدت آسیب پذیر است. در این بین فقط چند کشور اسلامی بدون هراس از غرب شجاعانه واکنش نشان دادند که از یکی از آنها حکومت سرپرست افغانستان بود. این حکومت با صدور 3 بیانیه در مقاطع مختلف، با شدیدترین الفاظ جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

ملت‌های مسلمان پیشتر از دولت‌ها
با وجود عملکرد ضعیف حاکمان کشورهای اسلامی، ملت‌های مسلمان عملکرد قابل تقدیری از خود نشان دادند. تظاهرات‌های صدها هزار نفری و مکرر، تجمع در مقابل برخی از مراکز دیپلماتیک رژیم صهیونیستی و حامیان آنها، اعلام حضور در کنار مبارزان فلسطینی در غزه و حضور پر رنگ در فضای مجازی علاوه بر این که به تحرک حکومت‌ها منجر شد، دست کم بخشی از درد و رنج مردم مظلوم غزه را التیام داد و نشان داد که غزه تنها نیست. اگر نبود این خروش ملت‌های مسلمان، چه بسا دیگر جهانیان هم سکوت می‌کردند و دست صهیونیست‌ها در جنایت علیه غزه از این بازتر می‌بود.

تداوم قتل عام در غزه و کرانه باختری
با شجاعت مجاهدان فلسطینی، لطمه سنگینی به حیثیت رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی وارد شده است و برای جبران این افتضاح، این رژیم به وحشیگری ادامه خواهد داد. هر چند که نظامیان صهیونیستی به دلیل ترس و واهمه از شکست مفتضحانه از جنگ زمینی در غزه اجتناب خواهند کرد اما این رژیم با بمباران و محاصره جغرافیایی، به قتل عام مردم مظلوم فلسطین در غزه و کرانه باختری کمر بسته است. آمار رو به افزایش قربانیان، اتمام سوخت بیمارستان‌ها، گسترش بیماری‌های واگیردار و کمبود مواد غذایی دال بر همین نکته دارد و در چنین شرایطی وظایف ملت‌های مسلمان سنگین‌تر از قبل می‌گردد.

وظایف ملت‌های مسلمان
در شرایطی که دولت‌های غربی به ظاهر حامی حقوق بشر کمر به حمایت از رژیم صهیونیستی بسته‌اند و از طرفی چشم خود را بر قتل عام غیرنظامیان فلسطینی در غزه بسته‌اند، ملت‌های مسلمان وظیفه دارند تا به طرق مختلفی دِین خود را ادا کنند. مطالبه از دولت‌های خود برای واکنش قاطع‌ و محکم در قبال جنایات غزه، تداوم تظاهرات‌ها و اعتراضات سازمان‌ یافته علیه رژیم صهیونیستی، مطالبه از سازمان‌های بین‌المللی برای شکستن محاصره غزه، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و بازتاب مظلومیت فلسطینیان و اعلام موضع علیه رژیم اسرائیل از جمله راه‌های ممکن برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین در حال حاضر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *