یکشنبه 30/ 2 / 1403
جستجو
Close this search box.

بررسی تحولات افغانستان

نیمه شب یکشنبه 26 فروردین / حمل 1403 پهپادها و موشک‌های جمهوری اسلامی ایران عازم مسافتی دور شدند تا به شرارت‌های مکرر رژیم صهیونیستی پاسخ دهند و چنین شد که یک رویداد تاریخی رقم خورد. رویدادی که طی آن بزرگترین عملیات پهپادی جهان ثبت شد و پهپادهای ایرانی با عبور از فراز قدس شریف، مراکز امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل را هدف قرار دادند.

این عملیات، واکنشی به حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق اعلام شد. بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد درباره واکنش کشورهای عضو سازمان ملل به تجاوز مسلحانه است. بر اساس این بند از منشور، پاسخ ایران به رژیم اسرائیل، یک اقدام مشروع و قانونی تلقی می‌شود. مراکزی هم که در خاک اسرائیل هدف قرار گرفتند، به گونه‌ای انتخاب شدند تا از قوانین بین‌المللی تخطی نشود. در این عملیات یک مرکز استخباراتی بزرگ و همچنین پایگاه هوایی نواتیم یکی از مهمترین پایگاه‌های هوایی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفتند و هیچ مرکز تجاری یا انسانی هدف حمله نبودند.
هر چند که این عملیات پهپادی و موشکی در انتقام به حمله رژیم به کنسولگری ایران در سوریه بود اما اهداف و ابعاد آن را باید بزرگتر تصور کرد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود.

زنده نگه داشتن طوفان الاقصی
عملیات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، یک حمله راهبردی است که باید در تداوم عملیات طوفان الاقصی تفسیر شود. عملیات هفت اکتبر مبارزان فلسطینی و رسوخ در قلب ساختارهای رژیم اسرائیل یک شاهکار بود که متاسفانه با وحشیگری نظامیان اسرائیلی در غزه از سر خط رسانه‌ها حذف شد. عملیات طوفان الاقصی باید از ابعاد مختلف مورد بررسی و دقت قرار می‌گرفت. این عملیات ادعای مقامات اسرائیل مبنی بر تسلط اطلاعاتی، اقتدار نظامی و نفوذ ناپذیری گنبد آهنین را باطل کرد و زخمی کاری و خونین بر پیکره رژیم غاصب وارد کرد. عملیات پهپادی و موشکی ایران علاوه بر این که یاد و خاطره طوفان الاقصی را زنده کرد، یک بار دیگر به همگان ثابت کرد که ادعای رژیم صهیونیستی درباره توان بالای اطلاعاتی و نظامی دروغی بیش نبوده است.

مرهمی بر زخم فلسطینیان
به رغم آن که جنایات رژیم اسرائیل در چند ماهه اخیر دل هر انسانی را به درد آورد اما متاسفانه نه تنها کشورهای غربی مدعی حقوق بشر برای توقف این جنایات تلاش نکردند، بلکه انواع تسلیحات لازم را برای بمباران غزه در اختیار اسرائیل قرار دادند. کشورهای عربی نیز به محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بسنده کردند و در این میان فلسطینیان در مسلخ نظامیان اسرائیلی تنها ماندند. قتل عام غیرنظامیان، بمباران بیمارستان‌ها و قحطی آب و غذا، نوار غزه را به برزخ فلسطینیان تبدیل کرد و فریاد «یا للمسلمین» آنان را هیچ کشور اسلامی پاسخ نداد. در چنین شرایطی، عملیات «وعده صادق» حکم مرهمی را بر دل داغدیده مظلومان فلسطینی داشت و چنین بود که با شنیدن خبر عملیات و دیدن پهپادها و موشک‌های ایرانی در آسمان، به شادی در خیابان‌ها پرداختند.

شکست‌های متوالی آمریکا در منطقه
آمریکا به عنوان مهمترین حامی و متحد اسرائیل، قبل از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی، به ایران هشدار داده و عزم خود را برای حمایت از اسرائیل، آهنین توصیف کرده بود. با این وجود، ایران از تصمیم خود نگذشت و عملیات سنگینی را موفقانه انجام داد. این بی‌توجهی ایران به هشدار آمریکا دلایل مختلفی دارد. در کنار اتکا به خداوند و دستیابی به سطحی از توان نظامی، یکی از دلایل دیگر، شکستن هیمنه آمریکا در سطح نظام بین‌الملل به ویژه پس از شکست مفتضحانه از طالبان افغانستان است. عملیات ایران علیه اسرائیل را باید دلیل دیگری بر اثبات تضعیف شدن قدرت آمریکا قلمداد کرد.

مسیر دشوار اما عقلانی اتکا به خود
ایران پیش از انقلاب، به لحاظ نظامی همواره متکی به قدرت‌های شرقی و غربی بود و این وابستگی سبب شد در مقطع حساس جنگ تحمیلی با عراق، قادر به تامین ابتدایی‌ترین مایحتاج نظامی خود نباشد. پس از آن رهبران انقلاب اسلامی به ویژه آیت‌الله خامنه ای بر خودکفایی کشور به ویژه در عرصه نظامی تاکید کردند و به همین دلیل، یکی از مهمترین دستور کارها در سالیان اخیر، افزایش توان موشکی و پهپادی بود. بر اثر این سعی و تلاش، امروز ایران توانسته است به سطحی از توان نظامی دست یابد که قادر به دادن پاسخ سطح بالا به دشمن خود باشد. بخشی از تحریم‌های غرب به رهبری آمریکا علیه ایران به دلیل ترس از رسیدن تهران به این سطح از توانمندی بوده است. بدون شک بعد از فرو نشستن گرد و خاک‌های حاصل از تنش، این سیاست ایران در اتکا به خود در زمینه نظامی و دفاعی توسط متخصصان تحلیل خواهد شد و احتمالا برخی کشورها با الگوگیری از ایران، این مسیر را طی طریق خواهند کرد.

ایران در پاسخ به اسرائیل از موشک بالستیک خیبر استفاده کرد.

به نظر می‌رسد که شرایط منطقه پس از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی فرق خواهد کرد. هر چند که امکان حمله تلافی‌جویانه محدود از سوی رژیم اسرائیل در سطح محدود ممکن است اما تلاویو و حامیان غربی این رژیم پس از عملیات وعده صادق، دریافتند که توحش و عبور از خطوط قرمز بهای سنگینی دارد. همچنین امید می‌رود با دریافت فهم راهبردی از تضعیف رژیم صهیونیستی، کشورهای اسلامی در نحوه حمایت‌های خود از مردم فلسطین متفاوت‌تر و موثرتر از قبل اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *