یکشنبه 30/ 2 / 1403
جستجو
Close this search box.

بررسی تحولات افغانستان

سید محمدرضا هاشمی – روزنامه‌نگار

جام ملت‌های فوتسال آسیا یکی از مهمترین مسابقات ورزشی آسیا است که این روزها به میزبانی کشور تایلند در حال برگزاری است. حضور کشورهایی مانند ایران، ژاپن، ازبکستان و چند کشور دیگر که در ورزش فوتسال از اعتبار و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند در این مسابقات بر اهمیت آن افزوده است. هر چند که ژاپن و کره جنوبی در دور گروهی جام ملت‌های آسیا 2024 حذف شدند، اما می‌توان جام هفدهم را جام شگفتی‌ها نامید. جامی که ژاپن مدافع عنوان قهرمانی در دور گروهی حذف شد و تیم ملی فوتسال افغانستان با درخشش خاص از تیم‌های شگفتی‌ساز این جام محسوب می‌شود.

تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله گروهی این رقابت‌ها در گروه D با تیم‌های ملی فوتسال ایران، کویت و بحرین هم گروه بود. ملی پوشان فوتسال افغانستان در بازی اول خود به مصاف تیم قدرتمند ایران رفتند و در یک بازی تماشایی نتیجه را به حریف واگذار کردند. شاگردان «مجید مرتضایی»، سرمربی مشهدی تیم ملی فوتسال افغانستان در بازی دوم خود به مصاف کویت رفتند و با نتیجه 3 بر 3 این بازی را به پایان رساندند و با کسب یک امتیاز از این دیدار همچنان به صعود از مرحله گروهی امیدوار ماندند.

تیم فوتسال افغانستان در دیدار سوم خود به مصاف بحرین رفت و با نتیجه 2 بر یک در برابر این تیم به پیروزی رسید و پس از ایران به عنوان تیم دوم به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا 2024 صعود کرد. اتفاقی مهم و تاریخی برای ورزش افغانستان که آن را می‌توان شگفتی جام هفدهم نام برد. پس از بازی اول افغانستان در برابر تیم ملی فوتسال ایران «کنیچیرو کوگوره»، سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن که از تیم‌های پرافتخار آسیا در رشته ورزشی فوتسال است در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «واقعیت این است که سطح افغانستان به طور باورنکردنی پیشرفت داشته است.»

ناکامی در برابر تاجیکستان با چاشنی بدشانسی
افغانستان در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2024 به مصاف تیم اول گروه C یعنی تاجیکستان رفت. این مسابقه که روز چهارشنبه 5 اردیبهشت / ثور برگزار شد، اهمیت زیادی برای افغانستان داشت، چون در صورت پیروزی در این دیدار، افغانستان به جمع چهار تیم برتر آسیا راه پیدا می‌کرد و جواز حضور در جام جهانی فوتسال 2024 که به میزبانی ازبکستان برگزار خواهد شد را به دست می‌آورد.

در این دیدار شانس با تیم فوتسال افغانستان یار نبود، اما بازی فنی و تماشایی آنها در این دیدار چیزی از ارزش‌های این تیم کم نکرد. تیم ملی فوتسال افغانستان در وقت‌ قانونی این دیدار را با نتیجه یک بر یک به پایان برد. اما به دلیل انجام 5 خطا بر روی حریف، تاجیکستان موفق شد که از روی نقطه دوم پنالتی در 5 دقیقه اول وقت اضافه گل پیروزی را به ثمر برساند. هرچند ملی پوشان فوتسال افغانستان تلاش کردند تا گل خورده را جبران کنند اما بخت با آنها یار نبود. همان روز تیم ملی فوتسال ویتنام به دیدار ازبکستان رفت و با پیروزی ازبکستان در برابر این تیم، امید به اردوی افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال بازگشت.

فوتسال افغانستان؛ صحنه‌ای از رویایی تیم ملی افغانستان مقابل تاجیکستان

احیای امید پس از یک ناامیدی
روز جمعه هفتم اردیبهشت / ثور تیم فوتسال افغانستان به مصاف تیم ملی عراق رفت. تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله‌ی «پلی‌آف»، با شکست تیم ملی فوتسال عراق با نتیجه‌ پنج بر سه، یک گام به صعود به جام جهانی نزدیک شد. ملی‌پوشان فوتسال افغانستان در نیمه‌ اول این بازی با نتیجه‌ چهار بر دو از عراق جلو افتادند. بازیکنان عراق در دقایق اول نیمه‌ دوم یکی از گل‌های خورده را جبران کردند، اما تلاش بازیکنان عراقی برای به تساوی کشاندن بازی بی‌ثمر ماند و سرانجام پنجمین گل افغانستان در ثانیه‌های پایانی بازی وارد دروازه عراق شد. افغا‌نستان برای صعود به جام جهانی فوتسال 2024 باید به مصاف برنده‌ بازی تیم‌های قیرقیزستان و ویتنام برود و در صورت پیروزی در بازی بعدی به جام جهانی صعود خواهد کرد.

بدون شک تیم فوتسال افغانستان تا همین جای کار هم یک شگفتی آفریده است اما راهیابی آن به جام جهانی فوتسال 2024 و قرار گرفتن این تیم در کنار تیم‌های بزرگی چون برزیل، اسپانیا و پرتغال اعتباری تازه به ورزش افغانستان خواهد بخشید.

مشهد خانه فوتسال افغانستان
اما نقش مشهد در ورزش فوتسال افغانستان نقشی مهم و غیرقابل انکار است. هدایت تیم ملی فوتسال افغانستان را چند مربی صاحب نام مشهدی برعهده دارند. مربیانی که سال‌ها در تیم‌هایی پر آوازه سابقه فعالیت دارند و عملکرد تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌ها نشان می‌دهد که مجید مرتضایی و دوستانش در کادر فنی این تیم از هیچ تلاشی در کمپ آمادگی مشهد دریغ نکرده‌اند. از سوی دیگر کمپ تیم ملی فوتسال افغانستان که در محله نام آشنای گلشهر قرار داشت هم بر اهمیت مشهد در نتیجه این تیم می‌افزاید.

مجید مرتضایی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان

مشهد در کنار نقش مهمی که در تربیت ستاره‌های فوتسال ایران داشته است، برای همسایه شرقی خود نیز سنگ تمام گذاشت و همچون برادری مهربان، جوانان با استعداد افغانستانی را در آغوش خود پرورش داده است. شهری که در طول چهار دهه گذشته میزبان هزاران مهاجر بوده و حضور نخبگان مهاجر در این شهر نشان می‌دهد که مشهد و مردمش به چه اندازه با خواهران و برادران همسایه خود مهربانی و عطوفت داشته‌اند. اگر تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی فوتسال راه یابد اتفاقی مهم در تاریخ ورزش ملی افغانستان خواهد افتاد، اتفاقی که تاثیرات مثبت زیادی به همراه خواهد داشت.

به امید پیروزی تیم افغانستان در بازی بعدی و صعود این تیم به جام جهانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *