چهارشنبه 25/ 7 / 1403
جستجو
Close this search box.

بررسی تحولات افغانستان

سکوت غربِ مدعی حقوق بشر سبب شد که جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان وارد فاز جدیدی شود که از جمله جدیدترین این رفتارها شهادت جمعی از فرماندهان حزب الله لبنان از جمله سید حسن نصرالله دبیر کل این حزب است که برای دفاع از مردم مظلوم غزه بپا خواسته بودند.

مجموعه اقدامات رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی بیانگر آن است که این رژیم در قبال مبارزان و حامیان فلسطین وارد مرحله جدیدی از جنایت علیه بشریت شده که می‌توان آن را فاز توحش عنوان کرد. در این بین، دولت‌های غربی نه تنها دست رژیم صهیونیستی را برای هر نوع اقدامی باز گذاشته‌اند، بلکه با حمایت سیاسی و نظامی از آن، زمینه را برای اجرای فاز توحش فراهم ساخته‌اند.

در فاز توحش تبدیل منطقه پر جمعیت غزه به تلَی از خاک، ایجاد قحطی در بین فلسطینیان، بمباران بیمارستان‌ها، کوچ اجباری، گسترش جنگ از غزه به کرانه باختری و کشتار فجیعانه اسرای فلسطینی بخشی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی بودند. تداوم فاز توحش در لبنان قابل مشاهده است که با انفجار پیجرها در سطح گسترده آغاز شد و به بمباران مناطق مسکونی با بمب‌های سنگرشکن تداوم یافت.

هدف رژیم صهیونیستی از روی آوردن به فاز توحش، ایجاد هراس حداکثری در بین حامیان مقاومت فلسطین است تا به زعم خود بازدارندگی در حملات ایجاد کند اما از درک این واقعیت عاجز است که ارزش‌هایی مانند جهاد، شهادت و حمایت از مظلوم با رعب و هراس رنگ نمی‌بازند.

اقدام رژیم صهیونیستی تحت حمایت غرب برای تداوم فاز توحش به فلسطین و لبنان محدود نخواهد ماند. در گام اول این فاز احتمالا علیه تمام جغرافیای حامیان فلسطین پیگیری خواهد شد و پس از آن هر کشور و هر جریانی که علیه رژیم صهیونیستی ندا در دهد را در بر خواهد گرفت. فاز دوم ممکن است ترکیبی از اقدامات امنیتی – اقتصادی باشد که با کمک کشورهای غربی اجرایی خواهد شد.

دو عامل مهم در تداوم فاز توحش موثر است. نخستین عامل همان گونه که اشاره شد حمایت بی چون و چرای غرب از این رژیم است. عامل دیگر انفعال کشورهای اسلامی است. وقتی برخی سران کشورهای اسلامی به طمع منافع اقتصادی چشم خود را به روی جنایات رژیم صهیونیستی می‌بندند، سران تلاویو با خاطری آسوده‌تر فاز توحش را به پیش می‌برند.

بدون اغراق می‌توان رژیم صهیونیستی را «لویاتان نظام بین‌الملل» عنوان کرد. در عرف سیاسی منظور از لویاتان هیولایی وحشت‌انگیز‌ است که بر حسب وصفی که از آن شده نظیر آن بر روی زمین وجود ندارد. این هیولا به مفاهیمی مانند اخلاق، قانون و حقوق هیچ اعتنایی ندارد. این لویاتانِ نظام بین‌الملل اکنون با کشتارهای بی‌حساب غیرنظامیان و مرگ مخالفان بر اثر قحطی وارد مرحله نوینی از رفتار (فاز توحش) شده است که ممکن است هر روز نوعی جدید از جنایت را بروز دهد و حامیان فلسطین را در هر نقطه از جهان به عنوان هدفی مشروع قلمداد کند. لذا جهان اسلام و امت اسلامی اگر این رفتار رژیم صهیونیستی را دست کم بگیرد، باید منتظر پیامدهای سنگین و جبران ناپذیر آن فراتر از جغرافیای خاورمیانه باشد.

سید حسن نصرالله در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

اقدامات کشورهای غربی مانند آتش‌بس و طرح صلح، زمان خریدن برای رژیم صهیونیستی برای جنایت‌های بیشتر است. دلخوش کردن به این اقدامات را باید نوعی خودفریبی تعبیر کرد. از سویی دیگر، مروری بر رفتار و سیاست اغلب سران کشورهای اسلامی و انفعال آنان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که توقع از یک اقدام هماهنگ کشورهای اسلامی برای توقف فاز توحش رژیم صهیونیستی، انتظاری بیهوده است. دیگر ابزارها مانند سازمان ملل و شورای امنیت هم در خدمت اهداف و منافع غرب قرار دارند و امیدی به آنها نیست.

«امت اسلامی» در این شرایط نقش و تاثیر حائز اهمیتی دارد. هر چند که بر اثر دسیسه‌ها، امت اسلامی نیز چند پارچه شده اما با این وجود هنوز شعله‌هایی از امت واحده وجود دارند و می‌توان با برافروختن آنها برای نجات فلسطین و مهار فاز توحش این لویاتان تلاش کرد.

مطالبه‌گری و ندای اعتراضی میلیون‌ها مسلمان در فضای حقیقی و مجازی عرصه را برای حامیان رژیم صهیونیستی تنگ خواهد کرد و حاکمان برخی کشورهای اسلامی را به خود خواهد آورد. برآیند آن، مهار رژیم صهیونیستی، توقف فاز توحش و جلوگیری از قربانی شدن مظلومان بیشتری خواهد بود. این حداقل، وظیفه هر مسلمانی در قبال مظلومان فلسطینی است چرا که به فرموده پیامبر اسلام «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم».

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *